Hard Rock: la política fallida de Catalunya

A Catalunya, la política basada en els judicis morals i biaixos ètics, predomina per sobre del valor afegit als projectes de progrés i benestar social que el país necessita a llarg termini

Fa temps que s’escolta a dir que Catalunya s’ha especialitzat pel turisme de masses, amb baix poder adquisitiu i amb una forta estacionalitat; tot i això, quan hi ha propostes que aparentment es distancien d’aquest model, apareixen detractors arreu.

Comencem parlant del Hard Rock, aquest complex anunciat pel Camp de Tarragona en els terrenys de La Caixa, que inicialment foren comprats per destinar-los a Port Aventura, després a la Barcelona World presentada pel president Mas i ara, després d’aquesta odissea, sembla que de forma aparentment definitiva, els terrenys es destinaran al Hard Rock.

-Publicitat-


Per posar en context aquestes dades, el 2023, segons el “Ministerio de Economía, Comercio y Empresa” la inversió estrangera va ser de 4.644 M a tot el territori durant tot l’any. També és rellevant és sobretot que aquesta inversió estarà destinada a crear serveis i generar ocupació a Catalunya, es va parlar de 2.176 llocs de treball directes durant els 5 primers anys i vora 12.000 entre directes i indirectes, que, tot i no ser gran cosa, tenint en compte que Tarragona és la província amb la taxa d’atur més alta de Catalunya els últims anys, no tindria pas un impacte negatiu.

Es pot argumentar que aquesta proposta és un model turístic que s’escapa de la moda (en el seu sentit estadístic) catalana, en ser un hotel de luxe, que busca atraure turisme de més qualitat i no més quantitat. I ja són àmpliament coneguts els beneficis d’un turisme amb un alt nivell adquisitiu.

Es pot emmirallar amb el projecte “Seminole Hard Rock Hotel & Casino” a Hollywood, on el disseny i la proposta és el més semblant del plantejat a Tarragona. En observar preus per una persona i una nit, mirant dates d’un any complet a l’hotel de luxe, “The Guitar”, els preus van des dels 414 fins als 1.100 euros, mentre que a l’hotel “estàndard”, els preus oscil·len entre els 309 i els 981 euros.

Unitats: Euros.
Font: Idescat, a partir de l’Enquesta d’ocupació hotelera de l’INE.
(p) Dada provisional.


Si es compara amb la facturació mitjana per habitació ocupada a Catalunya per dia (ADR), en euros, tenint en compte que els hotels Hard Rock oscil·len entre les 4 i 5 estrelles. Aquí Catalunya, els hotels de Quatre estrelles facturen 128,18€ per nit i persona, els de Cinc estrelles, 302,72€ de mitjana, per tant, podem intuir que els preus que s’oferiran seran més elevats que la mitjana Catalana, tot i això, segurament força menors que en el ressort dels Estats Units, perquè, entre molts altres aspectes, el sou mitjà a Florida és un 30% més elevat que el de Tarragona.

- Publicitat -


Aquesta breu anàlisi pot donar-nos una idea de com podria ser aquest complex, però no hi implica cap diferència extraordinària amb la instal·lació d’un hotel de luxe a Barcelona. En canvi, la rellevància d’aquest complex és que trencaria amb l’estigma de la temporalitat dels hotels i del sector de la restauració de la costa catalana.

En incorporar un Casino amb aproximadament 1.200 màquines escurabutxaques i 100 taules de joc, sumat a un espai per concerts amb capacitat per 15.000 persones i una zona comercial amb 75 botigues, impulsada per l’empresa propietària de la Roca Village, que aquest últim any, ha atret a més de 5 milions de visitants (això sí, amb el doble de botigues que les presentades per aquest projecte, 150 en comptes de 75).


La importància recau en el fet que tots aquests “afegits” al complex hoteler permetran, independentment del clima, proporcionar una afluència de gent molt més lineal i, per tant, trencar amb l’estacionalitat característica del sector. Això comportaria, no només ingressos pel territori de Tarragona, sinó una qualitat de feina amb millors condicions salarials i més estabilitat que la mitjana hotelera a Catalunya, que aquests últims anys és extremadament baixa, segons dades d’IDESCAT d’uns 21.000 euros l’any.


Tot i que el potencial de l’aeroport de Reus és molt limitat, podrà atraure més passatgers per les destinacions que té (que són bàsicament el Regne Unit i algunes ciutats europees com Brussel·les, Dublín o Eindhoven), deixant de banda el poc impacte que segurament tindrà en l’àmbit aeroportuari, on realment podria impactar és a fomentar el turisme a Tarragona. Aquest fet podria també ajudar a trencar amb un dels altres problemes que assolen Catalunya actualment, que és la forta localització del turisme a Barcelona.


Tot i els possibles efectes positius que tindrà el Hard Rock, el sector hoteler no és la inversió productiva que preferim com a model per Catalunya, aquesta aniria més encaminada a inversions com la recentment anunciada de Abo Energy a Girona, l’empresa alemanya que produirà bateries autònomes per l’emmagatzematge d’energia i fins i tot grans congressos com el Mobile World Congress a Barcelona, on es presenten innovacions pioneres any rere any.

L’Hermitage, hauria pogut ser un museu “bandera” a Barcelona, com disposen gairebé totes les capitals europees. Per les característiques presentades, es va plantejar un museu similar al Guggenheim de Bilbao, que atrau més d’un milió de visitants anuals. Però la importància del projecte no és solament quants ingressos generaria, sinó sobretot augmentar el turisme cultural i potenciar la cultura a una ciutat com Barcelona.


No és el primer cop que des de l’Ajuntament de Barcelona es deneguen propostes molt interessants pel país, ja va passar amb la negativa dels comuns al fet que la torre Agbar esdevingués la seu de l’Agència Europea de Medicaments, dit d’altra manera, científics d’alt nivell que viurien i treballarien a Catalunya. Aquesta seu podria funcionar com una espiral i en el futur podria ajudar a retenir el talent català.


Aquestes propostes que s’han anomenat, podrien haver estat molt interessants per Catalunya, però van topar amb partits polítics que sovint posen els seus interessos i els seus biaixos per sobre dels interessos del país i ens acaben portant a mantenir la tendència actual, que no és cap altre que Catalunya convertida en la capital europea del turisme de borratxera baix nivell adquisitiu.

spot_img

Últimes notícies

Notícies Relacionades